Onderhoud en reparatie bij private lease

Onderhoud en reparaties

Elke auto heeft zijn onderhoud nodig en dus ook een private leaseauto. Het is ten strengste verboden om zelf het onderhoud of reparatie aan deze auto uit te voeren. Per leasemaatschappij zijn de boetes op dergelijke handelingen hoog en lonen zeker niet de moeite. Het onderhoud of reparatie van een leaseauto valt daarnaast binnen het leasecontract. Je krijgt in dat geval dus nooit een factuur te zien van dit onderhoud. Deze factuur zal doorgestuurd worden naar de leasemaatschappij.

Onderhoud en reparatie bij private lease

Onderhoud

Wanneer je besluit om een auto privé te leasen zal deze de normale onderhoudsbeurten moeten krijgen. Om de zoveel duizenden kilometers moet dus even de garage bezocht worden. De kosten voor dit reguliere onderhoud vallen binnen het leasecontract.

Je bent als bestuurder van deze auto wel verantwoordelijk voor het tijdig laten uitvoeren van dit onderhoud. Hier zijn zelfs strikte regels aan verbonden welke binnen het contract staan beschreven. Wanneer de onderhoudsbeurt dus nadert is het verstandig om tijdig een afspraak te maken bij de dealer. Op deze manier voorkom je nare verrassingen achteraf.

Banden

Als onderdeel van het onderhoud vallen ook de banden. Je bent als bestuurder van de private leaseauto verantwoordelijk voor een goede staat van de banden. Naast dat de leasemaatschappij dit van jou verlangt is het ook een voorwaarde vanuit de verzekeringsmaatschappij. Goede banden zorgen immers voor meer grip op het wegdek en kan een ongeluk voorkomen.

Je kunt zelf heel makkelijk de bandenspanning zelf bij een tankstation controleren en waar nodig weer goed op druk brengen. Wanneer je een lekke band hebt kun je gebruik maken van de pechhulpdienst binnen het leasecontract. Je kunt de band eventueel zelf verwisselen waarna je bij de dealer de banden laat verwisselen.

Het wisselen van banden, bijvoorbeeld van zomer- naar winterbanden, behoort tot het leasecontract. Voor dit onderhoud dus ook tijdig uit en combineer dit eventueel samen met een reguliere onderhoudsbeurt. Op deze manier kun je twee vliegen in een klap slaan.

Reparatie

Als onderdeel van het leasecontract behoort ook reparatie. Wanneer bijvoorbeeld het motorstoringslampje gaat branden zal er mogelijk een reparatie uitgevoerd moeten worden.

Zodra jij weet dat de auto gerepareerd moet worden zul je zelf aan de bel moeten trekken bij de dealer. Je maakt met hun een afspraak om de reparatie uit te laten voeren. Net als bij het onderhoud moet je hier dus zelf actief in zijn. Een simpel telefoontje is vaak voldoende om de auto op korte termijn kwijt te kunnen.

Schade

Anders dan bij reparatie kun je helaas ook te maken krijgen met schade. In dat geval moet je ten alle tijden eerste de leasemaatschappij op de hoogte brengen van de schade aan de private leaseauto. Hierbij is het niet van belang wie de schade heeft veroorzaakt. Nadat je de melding hebt gedaan zul je de verzekeringsmaatschappij op de hoogte moeten brengen.

Een private leaseauto is doorgaans all-risk verzekerd. Hierdoor wordt alle schade aan de auto vergoed door de verzekeringsmaatschappij. Het is wel mogelijk dat je de eigen risico moet betalen wanneer je de schade zelf hebt veroorzaakt. Dit kan per leasemaatschappij weer verschillend zijn. Lees hiervoor dan ook de kleine lettertjes goed door hoe dit eigen risico is geregeld.

Heb ik keuze uit een garage?

Wanneer je een private leaseauto hebt zal de leasemaatschappij doorgaans zeggen dat je de auto bij een merkdealer in onderhoud moet zetten. Deze eis kunnen ze stellen om zo de fabrieksgarantie aan te kunnen spreken wanneer dit noodzakelijk is.

Het kan zomaar zijn dat er meerdere merkdealers bij jou in de omgeving aanwezig zijn. In dat geval heb je feitelijk de vrije keuze waar je de auto in onderhoud laat nemen. Overleg dit altijd wel eerst met de leasemaatschappij. Zij zijn immers de eigenaar van de auto en zij zullen in dat geval bepalen wat je moet doen. In de regel genomen zal een leasemaatschappij hier totaal niet moeilijk over doen, mits het dus een merkdealer is.

Een onafhankelijke garage zal vrijwel nooit worden toegestaan door de leasemaatschappij. Dit komt mede doordat de wettelijke fabrieksgarantie dan vervalt. Het is juist dit laatste waardoor je dan moet uitwijken naar een andere dealer en dus ook wanneer de onafhankelijke garage bij jou om de hoek zit. Als je goede beweegredenen hebt waarom deze garage om de hoek juist zou moeten kun je dit het beste bij de leasemaatschappij neerleggen. In bepaalde gevallen kunnen ze hier wel van afwijken, maar dan moet je wel van goede huize komen om ze hiervan te overtuigen.

Vervangend vervoer

Dit is heel erg afhankelijk wat er exact in het leasecontract is opgenomen. In het overgrote deel van de gevallen is dit niet mogelijk. Je hebt mogelijk wel recht op vervangend vervoer wanneer het onderhoud of de reparatie langer zal duren dan 24 uur. Het laatste kan per leasemaatschappij weer verschillen en hiervoor moet je dus de kleine letters wel even doornemen.

Wanneer je schade hebt gereden aan de auto gelden er andere voorwaarden. Dit zijn dan de voorwaarden vanuit de verzekeringsmaatschappij. Afhankelijk van het soort schade heb je mogelijk recht op vervangend vervoer. Zo kun je vervangend vervoer krijgen wanneer de auto niet meer verder kan rijden. Je hebt daarnaast recht op vervangend vervoer wanneer het herstellen van de schade langer dan 24 uur in beslag zal nemen. Al deze rechten staan opgenomen in de voorwaarden van de verzekeringsmaatschappij. Binnen het leasecontract kun je dit echter nog eens nalezen.

Nog vragen? Neem gerust contact met ons op!