Keurmerk private lease

Wat is het Keurmerk Private Lease?

In de wet is de consument al goed beschermd wanneer men tot een aankoop over gaat. Met het keurmerk voor private lease gaat het nog een stapje verder. Hierbij wordt er onder andere gelet op de voorwaarden en het aanbod.

Er zijn enkele leasemaatschappijen die ook daadwerkelijk dit keurmerk mogen dragen. Veelal is dit keurmerk direct terug te vinden op de website van de aanbieder. Het geeft jou als consument het vertrouwde gevoel dat het aanbod in ieder geval helder een transparant is. Hierdoor kun je eigenlijk nooit voor verrassingen komen te staan.

Binnen het keurmerk zijn er een vijftal basisregels waaraan een leasemaatschappij zich moet houden. Wij nemen deze graag even met jou door!

Keurmerk private lease

Eerlijke voorwaarden

Een belangrijk speerpunt van het keurmerk zijn eerlijke voorwaarden. In het kort gezegd zijn de Algemene Voorwaarden eerlijk en bieden voor alle partijen een werkbare situatie. Daarnaast zijn de voorwaarden van de leasemaatschappij goedgekeurd door de Consumentenbond. Deze onafhankelijke organisatie is er natuurlijk bij gebaat dat de consument hierin goed beschermd wordt.

Door deze samenwerking weet je zeker dat je als consument een eerlijk en goed product aanschaft. Hierbij is transparantie en heldere taal in de Algemene Voorwaarden een belangrijke voorwaarde. Enkel wanneer aan deze eis wordt voldaan is het eerste punt van het keurmerk goedgekeurd.

Compleet product

Wanneer de leasemaatschappij zijn auto’s voor private lease aanbiedt moet men dit helder en compleet communiceren. De prijzen die online te vinden zijn moeten dus al van alle kosten zijn voorzien. Hierdoor kom je niet onverwacht met een extra rekening te zitten die mogelijk ergens verborgen zat in de Algemene Voorwaarden.

Bij private lease spreek je van een compleet product wanneer alle kosten in het maandelijkse tarief zijn verwerkt. Naast de kosten van de auto moet onder andere rekening gehouden worden met onderhoud, reparatie, verzekeringen, pechhulp, vervangend vervoer en wegenbelasting. Deze kosten moet de leasemaatschappij dus ook doorrekenen in het maandelijkse tarief. Meer informatie over het private leasebedrag kun je hier nog eens nalezen.

Financiële bescherming

Het keurmerk waakt er ook voor dat het financieel risico niet te hoog is. Hiervoor heeft men een aantal vereisten gesteld waaraan een consument zich moet voldoen. Op deze manier wordt de consument beschermt wanneer men een private leasecontract afsluit. Als eindgebruiker weet je dan dat je de maandelijkse lasten makkelijk kunt dragen.

Het bovenstaande heeft niet direct betrekking op de toetsing bij het BKR. Deze toetsing is alleen voor de leasemaatschappij een extra controle of de consument zijn financiële verplichting nakomt. Wanneer je in het verleden hier problemen mee hebt gehad kan dit dus alsnog nadelige gevolgen hebben. De leasemaatschappij mag jou op grond van deze bevinding alsnog weigeren ondanks dat je de maandlasten nu makkelijk kan betalen.

14 dagen bedenktijd

Een belangrijk punt bij het keurmerk is onder andere de bedenktijd. Nadat je het contract hebt afgesloten heb je sowieso nog 14 dagen bedenktijd. Hiervoor hoeft de private leaseauto dus nog niet voor geleverd te zijn. Men gaat bij dit keurmerk nog even een stap verder.

Na levering van de private leaseauto heb je als consument nogmaals 14 dagen bedenktijd. Mocht de auto dus niet bevallen kun je deze alsnog retourneren zonder opgaaf van reden. Deze bedenktijd geldt dus enkel bij leasemaatschappijen die ook dit keurmerk dragen. Wanneer je een aanbieding ziet waarbij het bedrijf niet is aangesloten bij dit keurmerk verwijzen wij jou graag door naar de Algemene Voorwaarden van dat bedrijf.

Klachten

We hopen dat het niet zover zal komen, maar een klacht kan natuurlijk altijd ontstaan. Wanneer je er niet uit komt met de leasemaatschappij kun je je altijd wenden tot het Keurmerk Private Lease. Zij zullen de klacht dan in behandeling nemen en waar mogelijk bemiddelen.

Zeker niet elke klacht is direct geschikt voor behandeling bij de geschillencommissie. Wendt je dus altijd ten eerste richting de leasemaatschappij. Dankzij het keurmerk werken de bedrijven vaak transparant. Een afhandeling van een klacht kan op deze manier vaak sneller zijn opgelost wanneer je met elkaar in gesprek bent.

Nog vragen? Neem gerust contact met ons op!